Jak vytvořit vlastní podcast
Podcasty lze nejen poslouchat, ale především vytvářet. Z technického hlediska je to velmi snadné. Praxe ukazuje, že největší výzvou je samotný nápad na téma, realizace a především způsob předávání informací. Jak nejlépe otestovat, zda se váš nápad ujme? Vytvořte si vlastní podcast a zpřístupněte ho. Jakmile se vám dostane uspokojivého přijetí, sami se budete cítit motivováni k dalšímu nahrávání. Pokud vás však výsledky neuspokojují, můžete analyzovat, jak to udělat lépe.
Technická stránka tvorby podcastu není složitá. Potřebujete pouze dobrý mikrofon, který dokáže zaznamenat váš hlas a zachovat všechny jeho kvality. Kvalitní zvuk je jedním z nejdůležitějších prvků pro úspěch vašeho projektu. Proto je vhodné zajistit, aby mikrofon zaznamenával barvu vašeho hlasu co nejpřesněji. Doporučeným mikrofonem pro nahrávání podcastů je osvědčený RØDE Podmic, který byl vyvinut přesně pro tento typ nahrávání. Je však třeba vědět, že použití takového mikrofonu vyžaduje zakoupení nějakého zvukového rozhraní, například mixéru RØDE Caster Pro, což výrazně zvyšuje vstupní bariéru pro podcasting. Samozřejmě můžete nahrávat na levný mikrofon připojený k počítači přes USB. Musíte však vědět, že znalci podcastů jsou velmi alergičtí na kvalitu zvuku (která je ve skutečnosti velmi důležitá), a pokud je váš podcast nekvalitní, může to být hlavní důvod, proč vás lidé nebudou chtít poslouchat.
Vybavení pro nahrávání podcastu
I když nákup výše zmíněného mikrofonu a zvukového rozhraní váš rozpočet nezruinuje, stojí za to zvážit, zda je vynaložení takových nákladů na začátku dobrý nápad. Zejména pokud nemáte představu, zda se váš podcast vůbec ujme, nevíte, zda se pro nahrávání podcastů hodíte, nebo chcete jednoduše snížit náklady hned na začátku. Pokud se rozhodnete využít nahrávací studio, můžete ušetřit spoustu peněz. Nejenže budete moci používat správné vybavení pro nahrávání podcastu, ale získáte také cenné rady od zvukaře, který vám dále pomůže s rozjezdem podcastu. Tyto znalosti a dovednosti mám, takže pokud hledáte pomoc, kontaktujte mě.
Musíte vědět, že pouhé nahrávání hlasu nestačí, ale že je třeba také zpracovat nahrávku (odborně se tomu říká mixáž a mastering). Dobré nahrávací studio vám nabídne nahrávání podcastu spolu se službou úpravy a zpracování epizod. Tím získáte hotový podcast, který můžete ihned publikovat online. Získáte tak informace o tom, co je třeba udělat pro zvýšení atraktivity nahrávky.
Jak upravit nahraný podcast
Pro úpravu a základní postprodukci nahraného podcastu můžete použít bezplatný program pro úpravu zvuku Audacity. Program je k dispozici pro Windows a macOS.
Chcete-li publikovat podcast na Spotify a Apple Podcasts, použijte aplikaci Spreaker. Velmi podobné možnosti získáte, pokud se rozhodnete používat službu Anchor. Nejenže budete mít vlastní místo pro ukládání podcastů, ale získáte také nástroj pro úpravu zvuku. Jedním kliknutím se vaše nahrávka objeví na nejoblíbenějších streamovacích platformách, jako je Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts. Služba Anchor je nejen bezplatnou hostingovou službou pro podcasty, ale nabízí také partnerský program, po jehož aktivaci budete vydělávat peníze z posluchačů přehrávajících váš podcast.
Jak publikovat podcast na webových stránkách ve WordPressu
Pokud chcete na své webové stránky založené na systému WordPress umístit podcast, můžete tak učinit pomocí speciálního pluginu pro podcast. Vyznačuje se tím, že se velmi snadno používá, a navíc je k dispozici velké množství nástrojů, které výrazně zvýší funkčnost vašich webových stránek.
Nejlepší pluginy podcastů pro WordPress
Vaše webové stránky mohou sloužit jako streamovací platforma, kde si lidé mohou poslechnout váš podcast a stáhnout zvukový soubor epizody. Nejdůležitější je, že takový doplněk vytvoří kanál RSS pro spuštění vašeho podcastu na streamovacích platformách, jako je Spotify.
Buzzsprout Podcasting
Jedním z nejlepších pluginů pro podcasting ve WordPressu je Buzzsprout Podcasting. Má prakticky všechny potřebné nástroje, například estetický přehrávač zvuku, který umístíte na své stránky. Obrovskou výhodou je, že při použití tohoto pluginu jsou zvukové soubory uloženy na externím serveru, takže nedochází k přetížení (a tedy zpomalení) webu. Má také možnost zpřístupnit podcasty na streamovacích platformách, jako je Apple Podcasts. Svým sdělením tak oslovíte mnohem širší publikum.
Libsyn Publisher Hub
Třetím nejlepším pluginem pro podcasting ve WordPressu je Libsyn Publisher Hub. Stejně jako výše uvedená řešení umožňuje nástroj distribuovat nahrávky na streamovací platformy a má také možnost vložit na webové stránky přehrávač zvuku. I tyto soubory jsou uloženy na externím serveru, kde se můžete přihlásit a zobrazit si například podrobné statistiky konkrétního podcastu.
Blubrry Podcasting
Zásuvný modul pro podcasting Blubrry Podcasting nabízí velmi podobné možnosti. Nahrávky můžete ukládat také na externí server. Na své stránky umístíte pouze zvukový přehrávač, který posluchačům umožní poslech podcastu. Máte také možnost zpřístupnit svou nahrávku na Apple Podcasts a rozšířit tak svůj dosah. Všechny statistiky budou k dispozici v uživatelském panelu na webových stránkách poskytovatele zásuvného modulu.
Jak používáte podcast v marketingu
Jedna věc je, jak podcast nahrát a distribuovat. Přesto stojí za to vědět, jak můžete tento typ vysílání využít ve svém marketingu. Mezi nejdůležitější výhody patří skutečnost, že sdílením svých podcastů si můžete vytvořit image odborníka v určité oblasti. Například: provozujete stavební firmu? Sdílejte nahrávky, které vysvětlují, jak například vyřídit papírování pro stavební povolení. To výrazně zvýší důvěru potenciálních zákazníků ve vaši společnost, a vy tak získáte prodej a konkurenční výhodu na trhu.
Vytváření podcastů je také způsob, jak zvýšit povědomí o vaší značce. Čím lepší obsah vytvoříte, tím častěji a ochotněji si ho vaše publikum přehraje. Nejlepší podcasty se šíří, aniž byste utratili jediný cent za reklamu. Především díky doporučením posluchačů a žebříčkům podcastových platforem. O to více je třeba brát ohled na to, co chtějí vaši zákazníci vědět, a poskytnout jim podrobné odpovědi prostřednictvím podcastů. Tímto způsobem dosáhnete několika výhod: Vaše značka bude rozpoznatelná, vaše publikum vám bude důvěřovat a v neposlední řadě – získáte tak mnohem více zákazníků.
Filmový podcast nebo zařízení pro výrobu a natáčení videa
Věřím, že jsem rozptýlil všechny vaše pochybnosti o nahrávání podcastů a s tím spojených obchodních výhodách. Rád bych vás touto cestou pozval k poslechu mého podcastu, který je určen tvůrcům videí pracujícím na kameru, ale také firmám, které chtějí dělat videomarketing ve vlastní režii. Každá epizoda je pořádnou dávkou informací týkajících se tvorby videa. Více informací o mém podcastu najdete ZDE.