Jak správně fotit krajinu! Čtěte jak na to
Beru foto batoh na záda, pak zavírám dveře auta a vyráží směr přehradní hráz. Již dlouho jsem se chystal fotit krajinu v okolí Vítkovické přehrady. Dnes se mi to povedlo. Je brzy ráno před východem slunce tak snad se mi podaří vyfotit ranní krajinu a východ slunce nad vodou. Čím více se však blížím k vodě tím, více houstne mlha. Vybíhám schody na hráz, ups tak to jsem nečekal. U vody je hustá mlhy viditelnost na pár metrů, vycházející slunce no někde tu asi je.
Zklamaně jdu po hrázi směrem k přítoku přehrady. Ale co to? Že by sluníčko? Najednou spatřím rozjasnění v mlze tak tam asi bude slunce, říkám si. Vytáhnu zrcadlovku z batohu a jen tak z ruky zkouším udělat první fotku. Kouknu na displej a fotka cosi bílo šedé. Zkouším různé nastavení clony, ale nikam to nevede. No alespoň si přepnu automatické ostření na jeden bod. Na fotografiích je zaostřené keř v popřední a trochu to rve oči.
Na konci hráze scházím z cesty a opatrně našlapuji vyšlapaným chodníčkem v trávě okolo břehu přehrady. Tak jak se za půlhodinu chůze rozehnala mlha, tak najednou začíná příroda chytat atmosféru, je úplné bezvětří hladina vody je jako zrcadlo ve které se zrcadli stromy rostoucí na břehu a nad tím vším se líně povaluje mlha. Z pošmourné mlhy se stává úžasná scenerie, zkusím jí vyfotit. Sejdu ze břehu je stále mlha tak z obavy dlouhých časů expozic vybaluji stativ. Dělám první fotku.
Fotka je tmavá, fotím proti slunci byť je v v mlze, proto nastavuji korekci expozice na plus 0,7. Druhá fotka je lepší, ale stejně ty barvy to nemá. Zkusím tedy obejít strom a fotit po směru světla.
Dobrý jenom jak to vše zkomponovat. Vzpomínám na pravidlo třetin a zkouším najít něco co bych do té třetiny umístil, nemůžu nic rozumného najít tak alespoň fotím fotku se stromečkem a druhou s korunou stromu na levé straně. Moc se mi to nedaří, nosím dioptrické brýle, musím si je stále nasazovat a sundávat. Raději přenastaveni optiku hledáčku pomocí dioptrické korekce tak aby mohl fotit se stále nasazenými brýlemi.
Ta mlha je stále okolo, i když jsem si myslel, že bude dělat rozptýlené světlo tak tomu tak úplně není. Pravidlo třetin nenabízí mnoho možnosti kompozice fotografie krajiny tak zkouším vinětaci přirozeným předmětem v krajině. Zaujmou mě převisle stromy zrcadlící se ve vodní hladině.
Je to proti slunci tak malinko zvednu kompenzaci expozice a vyfotím pár fotek. Je to dobrý, akorát vodící linie břehu vede oči někam hodně daleko. Na příště nastuduji kompozici a zkusím to jinak. Teď už vím, že kompozice není jenom o rozmístění objektů fotografované scény ale také o světle. Příště to budu muset vmyslet jinak. Vydrápu se na břeh a pokračuji v chůzi po pěšince okolo břehu, kde vcházím do vzrostlého lesa. Upoutají mne sluneční paprsky vybíhající mezi kmeny lesa.
Pokouším se vyfotit
fotografii se slunečními paprsky, vím, že pro tento typ fotografie je nutno
nastavit vysoké clonové číslo. Zkouším nastavit clonu na hodnotu 11 ale, fotky
jsou tmavé a paprsky nikde. Za mlhy to asi nefunguje. Nelíbí se mi tmavá kůra
stromů tak malinko zvednu kompenzaci expozice a je to lepší kura stromu nabývá
barvy a strukturu. Pokračuji dál, lesní pěšinka končí a já vycházím na louku.
Je tu solitérní rostoucí strom, dostavám nápad vyfotit slunce na pozadí tohoto
stromu. Zatáhlo se a lehce mrholí. Vyfotím fotku a je podexponovaná
protisvětlem, taková strašidelná a navíc kapka vody na objektivu vytvořila něco
jako transparentní UFO na fotografii.
Popojdu dál od stromu a vyfotím krajinu se stromem ještě jednou. Kvůli slunci jsem nastavil clonu opět na hodnotu 11, je dost obtížné dostat do jednoho záběru slunce a strom ale nakonec se to povedlo. Slunce je za mraky tak je na fotografii jakoby zvětšené což mne překvapilo, příště si na to budu muset dát pozor. Ještě jsem mohl zvážit kompozici velký a malý
Pokračuji v chůzi po louce, vlastně pro mlhu nic nevidím tak se rozhodnu sejít zase ke břehu. Jejda hezká pavučina, jak ji ale vyfotit když nemám objektiv na makra. Nevadí mam zoomovací objektiv tak jej vytočím na ohnisko okolo sta a nastavuji clonu někde okolo čtyřky. Zaostřím a pokouším se ji vyfotit. Je lehký vánek a já cítím, jak se pomalu pravou nohou propadám do bláta, ztrácím stabilitu tak vše znova. Teď povedlo se, nefoukalo, pavučina je v přirozené poloze a i horizont se mi podařilo udržet.
Vysrážená vody z mlhy vykouzlila na pavučině kapičky rosy, kdyby bylo více slunce tak by se paprsky slunce daly do fotografie také zakomponovat. Někteří fotografové to dělají naopak, za jasného dne pokropí pavučinu nebo muchomůrku rozprašovačem. Potom i za sluněného dne vyfotí Slunce v kapičkách této umělé rosy. Můj pohled upoutá odraz slunce ve vodní hladině. Scházím ke břehu, vlastně pravou nohou již stojím ve vodě, zase to bláto, pravá noha se zabořuje do bláta, a mi se nedaří srovnat horizont a zároveň dostat zrcadlící se slunce do místa kde potřebuji. Vyfotím rychlou sérii fotek a rychle vyskakuji z vody – již jsem cítil, jak mi voda protékala do boty. Příště si raději na focení krajiny u vody vezmu gumáky.
Vracím se na louku a pokračuji v chůzi. Jsem již na druhém konci přehrady a blíží se oběd tak přidávám do kroku. Jdu úbočím svahu a ani mne nenapadlo, že za dva roky tudy poběžím štafetu triatlonu. Pomalu se znovu přibližuji k hrázi tak fotka celkového pohledu na závěr. Nakonec jsem vybral tu zaostřenou více na popředí.
Fotografování krajiny přináší úžasné zážitky. Je dobré mít teplé a vodě odolné oblečení. Většinou vám nebude stačit jeden objektiv. Já používám 50mm f1.6 pro celkové záběry, 85mm f 1.8 když chci oddělit popředí od pozadí a setový zoomvací objektiv 17 – 105 jako univerzální. Za jasného počasí stačí ISO 100, pokud je šero nebo zataženo tak 400 nebo i 800. Pro fotografování krajiny s velkou hloubkou ostrosti je vhodná clona 11 pokud chcete vyfotit paprsky slunce tak čím větší clona tím lepší obvykle vyhoví nastavení clony na hodnotu 16. Fotografujeme nepohybující se objekty, tudíž stačí čas expozice roven ohniskové vzdálenosti objektivu, pokud vás situace donutí použít delší čas expozice tak použijte stativ nebo zvyšte ISO, Při focení v protisvětle také nezapomeňte na nastavení kompenzace expozice do kladných hodnot, nebojte se experimentovat.